Første spilgang af vores Apocalypse World-kampagne!
Spillerne er Troels og Rikkelara (som spiller IAWA sammen med mig), min søster Lotte, og Marie, som spiller Ars Magica med Troels. En blanding, hvor alle kender nogen, og alle har nogen, de ikke kender - det er egentlig ret udmærket.
Spilpersonerne:
Vore helte er et multietnisk sammenrend af apokalyptiske driftere. Driveren Dart med de kolde øjne og det vilde hår vil egentlig bare gerne være fri og leve for at lægge horisonten bag sig. Desværre har folk sat sig i hovedet, at hun er skæbnebestemt til at finde et meget vigtigt sted hen, så der danner sig en konvoj omkring hende. Dart er inderligt irriteret over det - den del, hun bedst kan leve med, er Angelen Line, på trods af hans uvane med at samle flokke af mennesker om sig.
I Lines kørende infirmeri finder man, foruden Nurse Nee (som er travlt i gang med at lære sygeplejerskekunst ved at læse lægeromaner) og bitre doctor Kettle, et sammenrend af forældreløse unger. Og Kettles destillationsapparat, for resten. Line er en køn ung mand med vagt afrikanske træk og lidt af et skyldkompleks.
Skinneren Shade har manøvreret sig ind i Darts bil (uden at vi i øvrigt ved, hvad der er mellem dem) og i Lines seng. Hun er en purung, hypnotisk smuk pige med et asiatisk måneansigt og lyse øjne. Det bliver spændende at se, hvad hun vil med sit liv, ud over at klare sig igennem på sin sex appeal - hvad hun i øvrigt gør glimrende.
Gunluggeren Fluffy (not to be fucked with) får sin forplejning og lidt ekstra ved at forsvare konvojen. Ingen ved, hvad køn Fluffy er - gale dræber ses aldrig uden rustning. Hyn er i hvert fald skræmmende ung - mere et menneske, der er på vej til at bruge sit liv på at slå folk ihjel, end ét, der har brugt sit liv på det. Fluffy har et crush på Shade (som er rædselsslagen for Fluffy), er venner med Line og har grund til at være knotten på Dart, som lod Fluffy i stikken.
Referat:
I løbet af character creation bliver det fastlagt, at Fluffy fik Dart ud af noget alvorligt rod, og at Dart lod Fluffy i stikken. Så vi starter lige efter. Et fredeligt provianteringsophold gik helt, helt galt, og nu er konvojen spredt for alle vinde.
Dart og Shade sidder i deres bil, gemt i en bunke skrald, og håber, Mother Superiors bande forsvinder af sig selv. Fluffy er i gang med at snige sig ud af Gnarlys lejr - hun blev taget til fange, da Gnarlys vandkult pludselig gik amok og overfaldt folkene fra konvojen. Line ligger udenfor lejren sammen med Nurse Nee og prøver at skabe sig et overblik, før han sniger sig ind og redder fangerne.
Fluffy finder Gnarlys telt og smadrer ham, hans bodyguards og en tøs med en garotte - og får sine guns tilbage, hvilket gjorde godt. Line og Fluffy befrier fangerne og flygter.
Imens bliver Dart og Shade nødt til at flygte (den stakkels fyr, der var ved at tage en tissetår op ad Darts pickup-truck, får det ikke godt lige med det første), og de har held til at undslippe Mother Superiors motorcykelbande, takket være en kombination af Shades karisma og Darts køreevner.
Vore helte finder sammen hen mod aften. Shade og Dart sidder ved bålet, da ambulancen kommer kørende, fuld af flygtninge. Der er ingen hårdt sårede (det er en fejl på min side - det giver mening, at de hårdt sårede er efterladt, men Line er Touched by Death, så der burde have været et dødsfald), men til gengæld er der et par stykker, der ikke er for tilfredse med, at Line blev nødt til at efterlade Joes Girl og Ula, der var for hårdt medtagne til at følge med. Goya (som er en af Lines unger) er ulykkelig og forvirret, mens Whisper har mord i øjnene - han lå i med Joes Girl. Whisper er for resten forbløffende uskadt - gad vide hvorfor?
Fluffy vælger ikke at gøre noget ved det ganske rimelige nag, hyn bærer til Dart, men tager sig i stedet af at pudse sine våben - mens Turner, der gerne vil kunne forsvare sig næste gang, møver sig ind på Fluffy for at få våbeninstrukser. Line forsøger at finde lidt trøst hos Shade (han ved, hun kommer til at ødelægge sig selv, men alligevel…) men kommer til at hoste op med en dosis morfin til Shade, før hun går i seng med ham.
Og Dart sidder ved bålet og deler sine bønner med knægten Millions. Og Shade falder i søvn på ladet af Darts Truck, med armene om Turner, der er helt forblændet. Og himlen koger over den smeltede by, rødlilla og oplyst af kuglelyn.
Bemærkninger:
Vi havde kun én, der åbnede sin hjerne. Fluffy bryder sig absolut ikke om at gøre det. Det Flåede Barn, der dukkede op i udkanten af hendes synsfelt, var nu meget meddelsom i denne omgang (Rikkelara rullede et fint 10), men gad vide om det altid er så medgørligt? Og hvad med den talende håndgranat? (åh jo, den skal med! Før eller siden.)
Jeg skulle måske være gået efter en endnu mere almindelig hverdag som første spilgang. Jeg har relativt få NPCer at arbejde med nu.
Vores setup er, at spilpersonerne er konstant på farten. Spillederforberedelse i AW består meget af at trække på etablerede NPCer og spilpersonernes relationer til dem, hvilket naturligvis bliver lidt kompliceret her. På den anden side har spilpersonerne tydeligvis en evne til at rode andre mennesker ind i deres liv, så jeg kommer til at have ting at arbejde med. Og jeg skal se at finde nogle mobile trusler.
Næste gang:
Formålet med første spilgang er at give MC noget at arbejde med - NPCer, situationer, et billede af spilpersonernes hverdag. Så hvad har jeg at lege med til næste spilgang? Der er hele spørgsmålet om, hvor vore helte får forsyninger fra - vand, mad, kugler, benzin. Der er profeten Clarion - hvor og hvem end han er, og kulten (åh jo, der er en kult). Der er konvojen, der er spredt ud over det hele, og måske kan samles. Og jeg er ikke sikker på, vi har set det sidste til Mother Superiors bande og resten af vandkulten. Og åh, der er alle de små waifs and strays, Line har samlet om sig.
Jeg gad vide, hvad Whisper vil gøre. Jeg gad vide, hvem Clarion er. Jeg gad vide, hvordan det ser ud, når Dart åbner sin hjerne.