Dirty Secrets
Uffe, Peter, Claus og jeg, spillede Dirty Secrets om lørdagen - og damn hvor var det godt skruet sammen det spil :)
Dirty Secrets er et fortællespil om forbrydelser og hemmeligheder. Én af spillerne tager ansvaret for efterforskeren som skal løse sagen, mens de resterende spillere tager resten af persongalleriet. Det er dog tilladt for alle at fortælle hvad som helst ind i historien inklusiv dialog for de forskellige karakterer. I den forbindelse kan alle appelere en fortælling, som så efterfølgende skal trækkes tilbage, medmindre én person yderligere bakker den oprindelige fortælling op.
Vi startede vores session med at skabe begyndelsen på persongalleriet. I Dirty Secrets skaber man de indledende personer ved at hver spiller tager et personkort og udfylder en demografisk detalje - køn, alder, etnicitet, social klasse eller legal status. Derefter sendes kortet videre til sidemanden og endnu en detalje udfyldes, indtil alle felter er udfyldt og personen til sidst får et navn. De første tre personkort er markeret som efterforsker, offer og mistænkt henholdsvis.
Det indledende persongalleri kom til at se således ud:
Eli Holm Kristiansen, 54 år, tidligere betjent (efterforsker)
Kristine Suhr, 43 år, Kriminalbetjent (mordoffer)
Yassir Sener, 15 år, palistenensisk trækkerdreng og Eli's elsker (mistænkt)
Gisela Jürgens, 53 år, Tysk velhavende tidligere straffet kvinde
Derefter genererede vi tilfældigt den første forbrydelse, som endte med at være mord. Således fik vi skabt et oplæg til en spændende fortælling. Det er en del af reglerne at spillet skal foregå i spillernes hjemby for en uge siden, eftersom vi var en blandet flok blev det til den by som flertallet kendte til, København.
Kristine Suhr var blevet mydet og lige fundet i havnebadet ved Islands Brygge. Den alkoholiske tidligere betjent Eli Holm Kristiansen kom ind i sagen vi af sin ven, kioskejeren Yussef. Yussef bad Eli om hjælp eftersom hans nevø Yassir var blevet anholdt og anklaget for forbrydelsen.
Herefter fulgte et meget grubende personligt drama, som mest af alt handlede om Eli, hans fortid og nuværende liv - og ikke så meget om forbrydelsen og efterforskningen.
Systemet hjalp til med fortællingen undervejs. Det er lavet så smart at hvis man løber tør for ideer i løbet af historien, kan man tage en såkaldt revelation scene. Her skaber man en tilfældig forbindelse mellem to karakterer. Det var i netop sådan en scene at vi opdagede at der var en seksuelt forhold mellem Eli og Yassir. Et stort chock for os alle, tror jeg, men rigtigt fedt for dramaet.
Jeg har svært ved at forstå hvordan en så vedkommende og gribende historie kom frem, uden nogen form for forberedelse. Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at spille igen for at se hvor anderledes historien bliver fra gang til gang.
Jeg har ikke fået skrevet så meget om historien, men den var faneme uhyggelig og meget voldelig. I andre er velkomne til at uddybe den lidt hvis i har tid og lyst.