Las Cruces Kampagnen

Dette er et kig bag kulisserne til Sorcerer-kampagnen Las Cruces som blev spillet via Skype med Peter Dyring og Søren Jønsson maj-juni 2007. Jeg vil forsøger at beskrive min GM-forberedelse og løfte sløret for min notesbog før og i løbet af spillet. Spørgsmål til spillet eller min forberedelse kan stilles i vores Forum.

Sorcerer er i mine øjne et af de vigtigste rollespil overhovedet, og et af de sværeste at gå til, både for spillere og spilledere. Men spillet er en slags fundament, en grunduddannelse i rollespilspraksis med en narrativistisk kreativ præference, med Story Now for øje. Sorcerer er i virkeligheden fire bøger. Hvis man virkelig vil ind under huden på det, så er grundbogen ikke helt nok. Jeg opfatter Sorcerer, Sorcerer & Sword, The Sorcerer's Soul og Sex & Sorcery som "bogen". Men hver især er bøgerne fuldstændigt tæt pakkede med info og inspiration til både Sorcerer og story now rollespil i det hele taget. Derudover er man nødt til at læse en del poster på The Forge om folks erfaringer med spillet, regelspørgsmål osv. osv., så det er en temmelig stejl bakke man står foran hvis man gerne vil spillede Sorcerer. Til gengæld er det noget af det mest givende når først man har turde gøre det.
Las Cruces var mit fjerde forsøg som GM i Sorcerer, hvis ikke jeg tæller con-demoer med, og jeg har været spiller i en lang kampagne en enkelt gang. Jeg er stadig totalt nybegynder på sin vis.

Det vigtigste fundament for et Sorcerer spil er en sammenskrevet oversigt over hvilken genre etc. som spillet skal foregå i, kaldet et "One Sheet" hvis det er sat op som et præsentabelt dokument. Vi brugte LasCruces, som jeg skrev til en tidligere kampagne.

Et One sheet beskriver først og fremmest hvilke Descriptors spilpersoner beskrives med, hvad Humanity er i spillet, hvad dæmoner og dæmoneri i det hele taget er, samt giver referencer og inspiration til stemning og genre. Hvis ikke man bruger hjemmelavet alternativet oplæg, kan man bruge en af dem fra grundbøgerne eller et af de officielle "Minisupplementer". Et minisupplement er et gennemskrevet og omfattende one sheet, en hel lille Sorcerer-setting i sig selv, og de fleste er fremragende.

Relationskortet og spilpersonerne >>

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.